امداد خودرو فعال سبزوار

امداد جاده ای، فروش لوازم یدکی، خدمات برق خودرو، تعمیر آلترناتور و استارتر و …

زنجیر چرخ به زنجیری گفته می‌شود که به دور تایر خودروها کشیده می‌شود تا از لیز خوردن آنها بر روی برف و یخ جلوگیری کند. زنجیر چرخ در زمستان یکی از وسایل ضروری است که بایستی به هنگام بارش برف روی لاستیکهای عقب سوار کنند تا از لیز خوردن چرخ ها یا به اصطلاح رانندگان بکسوات جلوگیری کنند. به هنگام یخ‌بندان زنجیر چرخ هم چندان مؤثر نبوده و دقت راننده و راندن بسیار آهسته را می طلبد. در واقع زنجیر چرخ برای خودرو همان کاری را می‌کند که یخ‌شکن‌ها برای پیادگان می‌کنند. زنجیر ها به صورت جفتی به چرخهایی که خودرو را به حرکت در می‌آورند بسته می‌شوند تا در شرایط نامساعد یخ، برف یا گل در جاده خودرو حرکت کند.

  • خودرو های محور جلو

در تعداد زیادی از خودرو های سواری که محور جلو هستند زنجیر چرخ به چرخهای جلو بسته می‌شود.

  • خودرو های محور عقب

در خودرو های پیکاپ، خودرو های قدیمی یا اسپرت ورزشی زنجیر چرخ به چرخ های عقب بسته می‌شود.

  • خودرو های گرانش چهار چرخ

در این خودرو های معمولا یک جفت زنجیر به چرخ های عقب بسته می‌شود. اما برای داشتن فرمان بهتر یا ترمز گرفتن بهتر گاهی زنجیر ها را به چرخهای جلو نیز می‌بندند.

 

 رانندگان باید در فصل زمستان وضع ظاهری زنجیر چرخ را کنترل کرده و پیچ خوردگی های آن را باز کنند.

ShowImage1011284238

بعد آن را روی تایر قرار دهند به طوری که سر قلاب های زنجیرهای عرضی  به زیر قسمت جلو تایر بوده و چفت ها به سمت عقب لاستیک بیفتد. بعد اولین زنجیر عرضی را به زیر قسمت جلو تایر قرار داده ، خودرو را به طرف جلو حرکت دهند تا موقعی که از طرف عقب سر چفت و بست ها به ارتفاع تیوپی چرخ برسد.

سپس باید زنجیرهای عرضی را روی تایر مرتب کرده و دوسر انتهای رشته زنجیرهای طولی را بلند تا نزدکی چفت بیاورند. رانندگان باید دقت کنند کدام یک از حلقه ها باید چفت قلاب شود. پس از آن اول رشته خارجی را انداخته و بعد داخلی را محکم ببندند و با محکم کردن رشته داخلی زنجیرخارجی را دوباره بکشند و به حلقه مناسب محکم کنند.

206

نکته مهم اینکه ، پس از بستن زنجیر به هیچ عنوان نباید حلقه های اضافی روی لاستیک بماند و باید آنها را طوری محکم کرد که به لاستیک صدمه نزند.

بر اساس هشدارهای پلیسی ، وقتی خودروها در گل و لای و برف می ماند ، رانندگان نباید بی مورد گاز دهند و چرخ ها را سریع بچرخانند چون این کار علاوه بر اینکه ثمری ندارد بلکه خودرو را عیق تر و کامل تر در گل فرو می برد.

در این حالت رانندگان باید زنجیر را روی چرخ بیندازند ، به طرفی که قلاب های زنجیرهای عرضی به طرف خارج لاستیک بوده و اولین رشته عرضی نزدیک خط برف یا گل قرار گیرد.

در این حالت باید سر زنجیر (همان رشته زنجیر عرضی نزدیک خط برف و گل) را با یک رشته محکم از سیم ، طناب و یا زنجیر از حفره های کاسه چرخ محکم به لاستیک بست و بعد زنجیرهای افقی را روی تایر مرتب کرده و زنجیر را به سمت عقب کشید تا شلی آن گرفته و روی تایر مرتب قرار گیرد.

12112263046

پس از قرار دادن زنجیر روی هر دو تایر متحرک ، طبق دستور بالا باید موتور را روشن کرده ، چرخ ها را بسیار آرام چرخاند تا زنجیر دور تایر کشیده شود.

وقتی زنجیر کاملا دور لاستیک ها افتاد باید چفت و بست ها را انداخت و پس از محکم کردن آنها حرکت کرد.

افراد باید به محض خروج خودرو از گل ، برف و شن و رسیدن به زمین سفت ؛ سیم ، طناب و زنجیر اضافه بسته به کاسه چرخ را باز و زنجیر را دوباره بازنگری کنند.

6901

dsc1033129994581103593750

winter

حسین دشتی بتاريخ ژانویه - 16 - 2013

2 نظر / نظرات

  1. حسین دشتی گفت:

    به گزارش «عصرخودرو» جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به رانندگان هشدار داد تا زنجیرچرخ نامرغوب چینی نخرند چرا که از استاندارد لازم برخوردار نیستند.

    سرهنگ ‘جمال بذرافشان’ در گفت وگو با ایرنا افزود: زنجیرهای ساخت چین قابل اعتماد نیستند و رانندگان را دچار مشکل خواهند کرد ضمن اینکه از عمر کمتری نسبت به دیگر تولیدات برخوردار هستند.

    وی به رانندگان توصیه کرد تا حتما زنجیر چرخ مرغوب و شناخته شده تهیه کنند و به دلیل قیمت ارزانتر، خود را دچار دردسر نکنند.

    وی همچنین از رانندگان خواست تا هنگام خرید زنجیر چرخ شیوه باز و بسته کردن آن را آموزش ببینند.

    بذرافشان تاکید کرد: رانندگان باید پیش از ورود به جاده های کشور با نحوه باز و بستن زنجیر چرخ خودرو آشنا شوند تا در موقع لزوم بتوانند براحتی اقدام کنند

  2. حسین دشتی گفت:

    تازگي نويد عرضه زنجير چرخ مايع به بازار وارد شده است. زنجير ، آن هم با دانه ها و حلقه هاي سخت و سفت براي حرکت خودرو در برف و يخبندان ، آن هم از جنس مايع!
    اما اين ايده به واقعيت پيوسته و ديگر هنگام بارش اولين برف سال آينده ، هموطنان ما هم تيوپي مثل خميردندان در دست داشته باشند که محتويات آن زنجير چرخ مايع حدودا 37 يورويي باشد.
    زنجير چرخ مايع از پليمري توليد شده که وقتي آن را روي تاير خودرو مي ماليم در هر نوبت برخورد با آب و برف سفت تر و مقاوم تر مي شود و لکه هاي مايع آن درست مثل ميخ هاي لاستيک يخ شکن عمل مي کنند. وقتي هم که تماس آنها با آسفالت خشک و کف جاده نامرطوب برقرار مي شود ، شروع به تغيير شکل مي دهند و با تبخير از بين مي روند. در ضمن تبخير آنها هيچ گونه اثر مخربي بر محيط زيست برجاي نمي گذارد.
    کدام محصول ما اکنون جامد است و کدام کار ما شکل مايع دارد و چگونه و با چه تغييري مي توان مثلا چک بانکي را گاز کرد يا کليدي را مايع به دست مشتري داد. کمي بيشتر به کسب و کار خود فکر کنيم ، حتما راه حل هاي جديد و بهتري وجود دارد. 

نظر بدهید :

شما باید ثبت نام ورود به سیستم برای ارسال نظر.